zondag 15 maart 2009

februari 2009

even een sneell update nodig, bijna twee maanden geleden, wel even schandalig, maar de tijd gaat hier zo snel en er is zo veel te doen, en niet altijd internet beschikbaar waar ik woon, en als er al een computer met internet is, dan nog is het niet altijd zeker dat alles werkt, ik ben natuurlijk nog steeds in brazilie. toch, mijn oprechte excuses aan de trouwe volgers.

niet veel na het bericht van januari ben ik terug naar het huis in lapa verhuist, waar al de nederlanders wonen. een deel daarvan zijn ook in het project beginnen werken waar ik werk, verdeeld over de verschillende huizen van het project (zie de infotekst)
de komst van de nederlanders is wel goed, ik geef op maandag en donderdag samen met 3 van hen engelse les aan kinderen uit de sloppenwijken en we spelen spelletjes met ze, vorige week hadden we dansles georgansieerd, dat vonden ze wel geweldig. eerst de magarena aangeleerd, daarna in groepjes samen met hen een dansje verzonnen en aan de andere groepjes getoond. zo n dingen kan je veel beter doen als je met meer bent, alleen is dat nogal lastig.
ik kom ook best goed overeen met een aantal, en zo eens napraten in het nederlands over wat je ziet en meemaakt is op sommige dagen echt wel goed. er was nog een andere nederlandse jongen aan gekomen los van die grote groep, stefano, met hem kom ik ook goed overeen.

eind februari is carnaval, heel de maand was het al precarnaval. met de oefensessies van de sambascholen in de sambodroom, het soort vaste stadion waar de defile van rio plaatsvindt.
elke school komt daar oefenen voor de technische dingen, om op 1 uur de hele school en praalwagens enzo er door te krijgen. hetzelfde als met carnaval zelf, zonder de kostuums welliswaar. maar elke zondag was het daar een bangelijk feestje. het sambadansen gaat best wel vlot nu, soms gaat het ritme wel nog wat te snel..

carnaval in rio, dat is de defile van de sambascholen in de sambodroom, waar je wel nog wat voor moet betalen, daarnaast heb je ook veel bloco´s die muziek op straat spelen, waar je gratis naar toe kan. samba, of frevo uit het noordoosten van brazilie, of oude carnaval muziek, je hebt heel veel verschillende blocos.
heel demaand waren er al bloco s overal in de stad, zo zijn we met de nederlanders naar het bloco ´bunda rachada´geweest, wat zoveel betekent als gescheurd gat, in ramos, een sloppenwijk in het noorden van de stad. een ander deel van de nederlanders werken daar in een ander project, waar ik nniet werk. de mensen van hun project hadden hun daarvoor uitgenodigd en ik was meegegegaan. dat was wel een feestje. eerst opwarmen op een pleintje, wel warm in de brandende zon, daarna door de straten defileren, met samba, zalig.

net voor de echte carnaval periode ben ik met de vrouw van jan daniels, athamis, op een conviventie voor sjamanisme geweest. zij had gevraagd of ik daar wilde vertalen.
dat was wel iets bizars. die gingen dan reizen inzichzelf enzo om vanalles over je te weten te komen en tot jezelf te komen enzo, maar heb er uiteindelijk wel van genoten, er waren ook andere belgen, die heel open waren en dat was wel eens goed om over de ervaring hier te praten met mensen die je achtergrond beter begrijpen, en wat ouoder en wijzer zijn. ik ben ook mee in de zweethut geweest, dat klinkt nu enorm bizar, maar dat was wel eens tof om te doen.
dat was op een sitio, zo noemen ze hier een landhuis, buiten rio, waar ze een beetje een amazone dorp hadden nagebouwd. daar heb ik ook juliana en leão leren kennen, jongeren uit rio, die van rijkere komaf zijn. goed om ook die kant van rio te zien, en nieuwe vrienden.
daarna was het carnaval in rio al begonnen. ben een paar keer met juliana naar de blocos geweest, ook met stefano en een vriend van hem die voor een week uit peru was overgekomen.

tijdens carnaval beginnen de blocos hier al om 9 uur smorgens, om niet té veel volk te lokken. dan moet je echt opstaan om te gaan feesten, best wel bizar. een afroreage bloco langs het strand van ipanema, even dansen en als het te warm is even het water in duiken.
de nederlanders zelf zijn naar de defile in de sambodroom gegaan, ik wilde nog wel gaan, maar kon geen ticketje meer vidnen. ook de sfeer rond de sambodroom was al geweldig. al die mensen die met het openbaar vervoer tot daar komen, met hun kostuum bij in een plastiek zak op hun rug. praalwagens die heel der dagen te voet worden voortgeduwd tot aan de start, enorme chaos, maar wel mooi om te zien als ze gaan klaar staan op de sambodroom binnen te gaan, met al die blitse kostuums, op het sambaritme van hun batteria, slagwerkgroep.
de school van salgeiro heeft het defile gewonnen, de kranten stonden er dagenlang vol van.

eerst die week met athamis en dan carnaval heeft me wel goed gedaan, alles wat ik hier zie een meemaak weegt soms toch zwaarder door dan dat het in het begin aanvoelt, even gedachten anders zetten was wel eens nodig.
wel een gevaarlijke periode. veel hostels die werden overvallen, toeristen op straat. ik was voor de periode terug naar de organisatie verhuist, het hostel in lapa was onbetaalbaar tijdens carnaval. in de organisatie, waar anamaria en adriano als conciergen werken is het beter beveiligd, maar ook daar werd avondklok ingesteld, om 1 u moestens we thuis komen, anders pas smorgens terug. te veel gevaar dat er overvallers mee naar binnen zouden dringen als je in de nacht de deur opendoet.

Geen opmerkingen: